dinsdag 18 maart 2008

In Tibet had ik deze actie niet overleefd'

door Arjen de Boer Tenzin Tsering (32) slaagde er zondag in de Tibetaanse vlag te hijsen bij de Chinese ambassade in Den Haag. Na zes uur gevangenschap blikt hij terug op zijn actie. ,,Een boycot van de Spelen is niet mijn doel.''

DEN HAAG - Hij is nog amper bekomen van zijn soloactie, die in de Nederlandse televisiejournaals veel aandacht kreeg. Een spurt over de muur, op een holletje naar de vlaggenmast en korte tijd later wapperde daar de Tibetaanse vlag. Boven de Chinese ambassade in Den Haag. Tenzin Tsering moest het bekopen met zes uur cel en een nog te bepalen geldboete. Maar hij heeft het er graag voor over, vertelt hij.

Waarom heeft u deze wisseltruc met de vlaggen gedaan?
,,Ik wil aandacht en steun voor de situatie van mijn mensen in Tibet. China bezet mijn land van herkomst nu al zestig jaar. Ik ben zo kwaad dat de Chinese overheid mijn mensen doodt, terwijl de rest van de wereld de onderdrukking van Tibet en het geweld lijkt te negeren. Er zijn geen burgerrechten in Tibet en China liegt over de situatie.''

Wat wilt u precies bereiken? Een boycot van de Olympische Spelen?

,,Nee, geen boycot. Ik wil de aandacht van de wereldgemeenschap, maar ook die van de Chinese bevolking trekken. Zelfs Chinezen weten niet wat er in Tibet gebeurt en krijgen alleen te horen wat de regering ze voorschotelt. Wat de andere landen betreft; zoals altijd gaan de economische belangen voor. Dus grijpen we de Olympische Spelen aan om aandacht te krijgen. Door de Spelen zijn de ogen van de wereld op China gericht. Bovendien vertelt de Chinese regering de wereld dat de dalai lama achter het geweld van de laatste dagen zit. Een leugen. De dalai lama (spiritueel en politiek leider van Tibet, red.) en het Tibetaanse volk, staan juist voor liefde en compassie.,,

Hoe verklaart u dan het geweld in de Tibetaanse hoofdstad Lhasa en de onrust afgelopen zondag in Den Haag?

,,Het is niet de bedoeling dat er mensen gewond raken, dat past niet bij ons geloof, het boeddhisme. Wij willen geen terrorisme plegen zoals elders op de wereld gebeurt. De demonstranten zijn gewoon kwaad en dan kan er wel eens wat gebeuren. Ik neem aan dat de Amerikanen in Irak ook geen onschuldigen willen doden, toch gebeurt het.,,

Boete
Na het hijsen van de Tibetaanse vlag bent u door Nederlandse agenten afgevoerd. Hoe bent u behandeld?

,,Ik heb zo'n zes uur in een cel gezeten en ben ondervraagd. Agenten vertelden mij dat ik me op Chinees grondgebied had begeven en op deze manier de wet had overtreden. Maar Nederland is in mijn ogen een vrij land, dus mag ik hier demonstreren, vind ik. Ik krijg nog een boete voor mijn actie. Hoeveel ik moet betalen weet ik nog niet.,,

Welke straf had u gekregen wanneer u deze 'vlaggenactie' in Tibet had gedaan?

,,Oh, dan weet ik voor negenennegentig procent zeker dat ik het niet had overleefd. Heel misschien was ik in de cel beland en zou ik een gevangenisstraf van twintig tot dertig jaar moeten uitzitten. Hoe ik dan zou zijn behandeld is een groot vraagteken...
Nederlands Dagblad

Geen opmerkingen: