woensdag 16 april 2008

‘Kletspraat dalai lama is nu ineens wijsheid’

Door Marcel van Lieshout
gepubliceerd op 16 april 2008 06:13, bijgewerkt op 16 april 2008 11:11

AMSTERDAM - Steeds veelvuldiger klinkt de roep om de openingsceremonie van de Olympische Spelen in China te boycotten, maar aan Freek de Jonge is die boodschap niet besteed. De man die in 1978 het verzet leidde tegen het WK voetbal in het dictatoriale Argentinië voelt niets voor welke boycot dan ook.

In het Financieele Dagblad van dinsdag lichtte De Jonge zijn standpunt toe. Al eerder liet hij weten dat China langs geleidelijke weg wel degelijk positief verandert, in het Financieele Dagblad beklemtoonde hij dat de Tibetaanse monniken en de dalai lama allerminst ‘heiligen’ zijn.

Er lijkt enige ergernis te spreken uit uw stuk in het FD over voorstanders van maatregelen tegen China.
‘Ik vind die merkwaardige euforie over de zielige Tibetanen getuigen van kortzichtigheid. Toen de dalai lama het daar nog voor het zeggen had is het er daar bepaald niet zachtzinnig aan toe gegaan. De kletspraat van de dalai lama wordt nu ineens voor grote wijsheid gehouden.’

Cabaretier en actievoerder Erik van Muiswinkel heeft eerder tevergeefs voor steun bij u aangeklopt. Kunt u nog eens aangeven waarom u tegen acties bent?
‘Als ik werkelijk vond dat een boycot het Chinese regime positief zou beïnvloeden, dan was die gedachte wel eerder bij me opgekomen dan een paar maanden geleden. Als het om China gaat zijn we zo schijnheilig. Die honderd doden per dag die de oorlog in Irak kost accepteren we moeiteloos, maar China staat meteen op de voorpagina als het land waarin het meest de doodstraf wordt voltrokken. Ja, op een bevolking van 1,1 miljard! Hoe ligt dat verhoudingsgewijs met de Verenigde Staten?

‘Hoogmoed past ons niet, we moeten China niet de les lezen. Wij oordelen over een zeer gecompliceerde cultuur. Natuurlijk gaat er nog veel mis, maar dat land wordt wel degelijk opener. Geduld! Ik denk dat we via de weg der geleidelijkheid verder komen.’

Ergert het u dat altijd weer die vergelijking wordt gemaakt met uw actie ‘Bloed aan de Paal’ van dertig jaar geleden?
‘Argentinië was toen een soort westerse democratie waar een bizar fascisme toesloeg. Dat kun je niet vergelijken.’

In NRC Handelsblad van zaterdag zegt Erik van Muiswinkel dat u tot zijn ‘ontsteltenis’ bevriend bent met IOC-lid Hein Verbruggen en dat u vindt dat Verbruggen heus wel weet waar hij over praat.
‘Wat een kinderachtige, Nederlandse polemiek. Moet ik nu zeggen dat ik Verbruggen niet ken? Ja, die heb ik een aantal malen ontmoet. En nee, het IOC moet niet zwijgen over bepaalde wantoestanden.’
Volkskrant

Wat is die Freek de Jonge laf! De kletspraat van Freek kan in ieder geval niet doorgaan voor wijsheid. Ik denk dat ik Freek maar ga boycotten.

Geen opmerkingen: