zaterdag 23 augustus 2008

Films zorgen voor roken







Het Amerikaanse National Cancer Institue heeft onderzoek gedaan naar het verband tussen het kijken naar films en het besluit van kinderen om te gaan roken. Ze kwamen tot de conclusie dat niet enkel het kijken naar films, maar in grote mate ook de marketing ervan ertoe kan leiden dat kinderen beginnen met roken.

De onderzoekers willen nu dat er, voordat een speelfilm waarin gerookt wordt begint, een waarschuwing in beeld komt die meldt dat er in de film wordt gerookt. Vorige maand besloot men al om anti-rookteksten te zetten op DVD's met films erop waarin gerookt wordt. In Amerika is het ook verboden om, zonder begeleiding van een volwassene, te kijken naar een film waarin gerookt wordt als de kijker jonger dan 17 jaar is.


Ik ben een tegenstander van roken, maar dit vind ik een beetje mal. Moeten er nu echt waarschuwingen bij films als Casablanca? Dat lijkt me overdreven en bovendien is het de vraag of een dergelijke waarschuwing effectief is. Misschien gaan jongeren roken dan nog meer zien als 'stoer'. Ik vraag me ook af hoe sterk het verband tussen roken in films en het beginnen met roken is. In het bericht heeft men het zowel over roken in films als over marketing. Het lijkt er op dat ze de factor 'marketing' niet hebben geisoleerd van de factor 'roken in films'. Marketing lijkt me een belangrijker factor. Van nog groter belang lijkt mij het rookgedrag van de leeftijdsgenoten waaronder jongeren verkeren. Ik ben nu ruim twee jaar geleden gestopt met roken. Toen ik op zestien jarige leeftijd begon met roken was het mee willen doen met de stoere klasgenoten de belangrijkste reden om te gaan roken. Ik denk dat ik niet de enige ben die zo is begonnnen.

Geen opmerkingen: