donderdag 12 november 2009

California Ũber Alles Een vakantie in Californië





Dit jaar had ik de unieke kans om op vakantie te gaan in Californië. Ik kon daar goedkoop verblijven om dat ik daar kon logeren bij een bevriend echtpaar dat daar woont. Ze werken daar allebei aan een universiteit; zij aan Stanford en hij aan Davis. Ze wonen in Palo Alto, waar Stanford zit. Palo Alto ligt in de buurt van San Francisco. Die vriend van mij is een Nederlander die ook de Amerikaanse nationaliteit heeft, en zij komt uit Korea. Ze hebben elkaar leren kennen toen ze bezig waren met een promotieonderzoek in Antwerpen. Na hun promotie konden ze gaan werken in Amerika. Heel af en toe komen ze naar Nederland, maar het meeste contact verloopt via Skype. Ik was dus niet alleen blij omdat ik naar Californië kon, maar ook omdat ik mijn vrienden weer eens voor een langere tijd kon zien. Omdat ze moesten werken hadden ze niet altijd tijd voor mij. Ik ging dan op eigen gelegenheid naar San Francisco. Ik ging dan met de trein naar San Francisco. Het openbaar vervoer is in de Bay Area uitstekend.
San Francisco is een van de leukste steden van Amerika. San Francisco is groot geworden tijdens de Goldrush die in 1848 begon. Na de tweede wereldoorlog werd San Francisco een centrum van alternatieve culturen. Het was, naast New York, de belangrijkste stad van de Beat Generation. In de jaren zestig werd San Francisco het centrum van de hippiebeweging. De hippies verzamelden zich in een wijk; Haight-Ashbury. Deze wijk is nu een toeristische attractie. Je kunt er de huizen vinden waar hippiebands zoals The Grateful Dead en Jefferson Airplane hebben gewoond.
San Francisco is ook een homovriendelijke stad. The Castro is de wijk waar je de homo’s kunt vinden. Harvey Milk was in de jaren zeventig de belangrijkste voorman van de homobeweging in San Francisco. Hij werd de eerste openlijk homoseksuele stadsbestuurder in San Francisco. Hij werd neergeschoten door een gemeenteraadslid met homofobe opvattingen. De nagedachtenis aan Milk word nog steeds in ere gehouden. Zijn leven is nog niet zo lang geleden verfilmd. San Francisco is naar Amerikaanse begrippen geen grote stad. Er wonen nog geen750.000 mensen. In de totale agglomeratie wonen 7 miljoen mensen.
In Californië wordt ook wijn verbouwd. In Californië wordt er al vanaf 1769 wijn verbouwd. De wijnbouw is daar geïntroduceerd door Spaanse monniken die dit meebrachten uit Mexico. Californië heeft het perfecte klimaat voor wijnbouw. De Californische wijnen staan bekend om hun goede kwaliteit. We hebben een dagje doorgebracht in een van de vele wijnbouwgebieden van Californië om wijn te proeven. We zijn in Napa Valley geweest. Napa Valley is waarschijnlijk het belangrijkste wijnbouwgebied van Californië. Het is in ieder geval een schitterend gebied dat aan Zuid Frankrijk doet denken. Napa Valley is your spot of heaven on earth volgens de website. Daar zit wel iets in. Je kunt je inderdaad God in Frankrijk wanen in Napa Valley. Je kunt er ook rare dingen zien zoals een wijnhuis in de vorm van een Perzische tempel die is neergezet door een wijnboer die afkomstig is uit Iran. Uiteraard hebben we ons de wijn goed laten smaken.
We hebben ook van de natuur genoten. We hebben twee dagen doorgebracht in Yosemite National Park, het oudste nationaal park van Amerika. Yosemite staat bekend om de mooie watervallen en de gigantische mammoetbomen die daar te bezichtigen zijn. Er lopen daar ook veel wilde beesten rond. Wij hebben er nog een Grizzly beer gezien. Yosemite staat sinds 1984 op de werelderfgoedlijst van de UNESCO.
Daarnaast hebben we de Big Sur bezocht. Dit is een gebied aan de Californische kust. Dit kan zich qua natuurschoon meten aan Yosemite en de Grand Canyon. Vroeger was het een tamelijk geïsoleerd gebied, sinds de hippies het ontdekt hebben is het echter een populaire bestemming voor toeristen. De Big Sur kent adembenemende uitzichten. De beroemde beat schrijver Jack Kerouac heeft een boek geschreven over de paar dagen die hij doorbracht in de Big Sur. De Big Sur is ook bezongen door de Beach Boys en de Red Hot Chili Peppers.
Het was al met al een zeer geslaagde vakantie.
Hoewel ik een broertje dood heb aan het goedkope anti-amerikanisme van veel Europeanen, ben ook ik niet vrij van vooroordelen. Door mijn vakantie in Amerika ben ik een aantal vooroordelen die ik tegen Amerika had kwijt geraakt. Het eerst vooroordeel dat sneuvelde was het idee dat het bier in Amerika niet te drinken zou zijn. Dit gebeurde al op het vliegveld van Chicago waar ik moest wachten op mijn vlucht naar San Francisco. Amerikaans bier is vaak erg lekker; je moet alleen geen Budweiser drinken.
Ook wat het eten betreft valt Amerika reuze mee. Je kunt daar voor niet al te veel geld lekker en gezond eten. Uit eten gaan is daar goedkoper dan in Nederland. Het is niet nodig om daar junkfood te eten.
Een ander vooroordeel is dat Amerikanen luidruchtig en zelfingenomen zijn. Ik heb het idee dat we dat eerder van de Nederlanders kunnen zeggen. Amerikanen zijn vaak trots op zichzelf en komen daar ook voor uit. Daar is niks mis mee. Aan valse bescheidenheid heb je niks. Aan de andere kant zijn ze heel vriendelijk en voorkomend. Als je in het buitenland bent valt altijd weer op hoe bot en lomp de Nederlanders zijn.
Andere vooroordelen werden juist bevestigd; BMW rijders blijken overal even asociaal te zijn.
Wat ook opvalt is dat in Amerika verschillende etnische groeperingen vreedzaam naast elkaar leven. De hysterie rond moslims zoals we dat hier zien bestaat in Amerika niet. Amerika is altijd een land van migranten geweest; dat heeft Amerika groot gemaakt. Natuurlijk is er racisme in Amerika, maar dat is niet overal even sterk aanwezig. Wat we wel eens onderschatten is dat de verschillen binnen Amerika enorm groot zijn. Ik zat in een van de meest progressieve delen van Amerika. In bijvoorbeeld de zuidelijke staten heerst er een heel andere mentaliteit. Daar zijn ze wel racistisch. Je zou wel kunnen spreken van verschillende culturen binnen Amerika. Ze spreken er allemaal dezelfde taal, maar voor de rest zijn de verschillen niet kleiner dan in Europa. Wat dat betreft is er niets dat een Verenigde Staten van Europa in de weg
Ze zeggen dat Amerika het land van de onbegrensde mogelijkheden is. Dat gevoel krijg je ook wel als je daar bent. Je ziet daar soms een rijkdom zoals we dat in Nederland niet kennen. In het gebied waar ik zat zijn Google, Yahoo en Apple begonnen en hebben daar hebben daar hun hoofdkantoor. Google en Yahoo zijn allebei opgericht door mensen die aan Stanford hebben gestudeerd. Wie echt ergens goed in is krijgt in Amerika alle ruimte. Er is daar duidelijk meer ruimte voor innovatie dan in Nederland. In Nederland richten we een Platform Innovatie op wat vooral een hoop geneuzel oplevert. Als we echt innovatie hebben dan moeten we ondernemers daar de ruimte voor geven.
Al met al was het een geslaagde vakantie. Het blijkt maar weer dat reizen de blik verruimd. Het is wel een merkwaardige ervaring om rond te lopen in een gebied dat je kent uit boeken , muziek, films en de televisie. Soms waan je je in een filmdecor. Amerika is een mooi en vreemd land. Met de Grateful Dead zou ik willen zeggen; 'what a long strange trip it's been'.

Raymond van Es

Geen opmerkingen: