Posts tonen met het label Leiden. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Leiden. Alle posts tonen

dinsdag 8 juni 2010

Protest in de polder

De gemeente Teylingen ia enige tijd geleden met het onzalige plan gekomen om in de Broek en Simontjes polder een jachthaven aan te leggen. Deze polder is een uniek stukje groen. Het is een geliefde plek bij inwoners van de Merenwijk om er een ommetje te maken. Ook ik mag dat graag doen. Als de jachthaven er komt is dit niet meer mogelijk. Bij veel Merenwijkers heeft dit plan kwaad bloed gezet. Er wordt massaal tegen deze jachthaven geprotesteerd. De wijk hangt vol met affiches, er worden handtekeningen opgehaald en er wordt flink gelobbyd. Afgelopen zondag was er een demonstratie tegen deze jachthaven die druk werd bezocht. Op een gegeven moment werd er omgeroepen dat er 1600 mensen aanwezig waren. Op dat moment waren er nog mensen op weg naar de demonstratie dus het kunnen er alleen nog maar meer zijn geworden. Het is duidelijk dat men geen aantasting van het groen wil en men prijs stelt op een rustige ruimte om een ommetje te maken. Met de komst van de geplande jachthaven zou het met der rust en het groen zijn gedaan. We zouden niet alleen te maken krijgen met de drukte van de jachthaven zelf, er zou ook nog een weg ten bate van deze jachthaven worden aangelegd. De voorstanders zeggen dat deze jachthaven nodig is omdat er anders niet genoeg ligplaatsen voor de plezierjachten zouden zijn. De vraag is of er ooit genoeg ligplaatsen voor alle plezierjachten zouden zijn in dit waterrecreatiegebied. Er zal altijd een tekort aan ligplaatsen zijn. Een uitbreiding van het aantal ligplaatsen is op zich wenselijk, maar niet hier. Gelukkig zien niet alleen de inwoners van de Merenwijk dit zo. De gemeente Leiden heeft zich al uitgesproken tegen deze plannen, en tijdens de demonstratie bleek, bij monde van afgevaardigde Ron Hillebrand, de provincie ook zo goed als om. Dit bericht werd met gejuich ontvangen. De champagneflessen moet voorlopig nog even blijven staan tot het besluit definitief van de baan is. Je weet het maar immers nooit in de politiek. Er is echter voldoende reden om voorzichtig optimistisch te zijn. De demonstratie liet bij mij een goed gevoel achter. De sfeer was gemoedelijk, maar vastberaden. Je zag mensen met alle mogelijke achtergronden door elkaar lopen. Er waren veel mensen met jonge kinderen en met honden. Dit zijn de mensen die graag een ommetje maken in de polder. Deze mensen demonstreren normaal gesproken nooit maar nu wel. De mensen lieten zich van hun beste kant zien. Ze lieten duidelijk zien wat burgerschap is. Het laat zien dat mensen heus wel betrokken zijn als het maar duidelijk is wat er op het spel staat, en ze het gevoel hebben er iets aan te kunnen doen.

vrijdag 26 februari 2010

Waarom ik op 3 maart niet op GroenLinks stem

In 2006 heb ik op GroenLinks gestemd, zoals ik dat altijd deed. Deze keer zal ik dat beslist niet doen. De maat is vol. Er zijn voor mij twee doorslaggevende redenen om niet op GroenLinks te stemmen. De eerste heeft betrekking op de RijnGouweLijn. Ik heb op zich niets tegen deze lightrailverbinding. Sterker nog, ik ben er een voorstander van. Van mij had de RijnGouwelijn zelfs door de Breestraat mogen rijden. Bij het referendum heb ik voor gestemd. De meerderheid van de kiezers dacht er echter anders over. We hebben het hier over een ruime meerderheid van bijna 70%. Er lag dus een duidelijke uitspraak van de kiezer die niet zomaar genegeerd kan worden. Het college van B en W, waar GroenLinks deel van uitmaakt, deed dat echter wel. Dat is onacceptabel. De tweede reden is het drama rond de Vrijplaats Koppenhinksteeg. Vandaag is de Vrijplaats ontruimt om bijna voor niet weggegeven te worden aan de vastgoed-maffia. Het college dat na de verkiezingen was gevormd, had met de Vrijplaats afgesproken dat de Vrijplaats zou worden gelegaliseerd. GroenLinks maakte deel uit van dit college dat verder bestond uit PvdA,ChristenUnie en SP. Dit college hield, met dank aan de SP, niet lang stand. In december 2007 werd er een college gevormd met de PvdA, de VVD, het CDA en natuurlijk weer GroenLinks. Een nieuw college, een nieuw geluid. GroenLinks floot vrolijk mee, al was de toon volstrekt anders en klonk hij een beetje vals. Een kniesoor die daar op let. Zolang je maar op het pluche zit is er toch niets aan de hand? In dit nieuwe college zagen de VVD en het CDA hun kans schoon om eindelijk eens af te rekenen met dat vervelende krakerstuig van de Koppenhinksteeg. Dat er een bindende afspraak lag was lastig, maar deed niet ter zake. Je verzint een reden waarom je die afspraak niet na kunt komen, en je gooit de afspraak gewoon in de papierversnipperaar. GroenLinks is hier gewoon in meegegaan. Het zijn twee voorbeelden van bestuurlijke onbetrouwbaarheid. Het vertrouwen van de burger in de politiek kan hier alleen maar door geschaad worden. Dat is een slechte zaak die iedereen die de democratie een warm hart toedraagt zorgen zou moeten baren. Mijn vertrouwen in de GroenLinks afdeling Leiden is door deze zaken volledig verdwenen. GroenLinks heeft mijn vertrouwen beschaamt. Dit is niet waar ik GroenLinks als kiezer mijn mandaat voor heb gegeven. Deze keer gaat mijn stem naar D66. Er moet heel wat gebeuren voordat GroenLinks Leiden mijn vertrouwen weer terug heeft.

donderdag 20 maart 2008

Burgervader van Leiden is zijn ambtsketen kwijt

Bart Jungmann
gepubliceerd op 20 maart 2008 03:10, bijgewerkt op 20 maart 2008 13:46

LEIDEN - De burgemeester van Leiden is zijn ambtsketen kwijt. Diefstal wordt niet uitgesloten. ‘Ik heb er buikpijn van’, zegt Henri Lenferink, de burgemeester in kwestie.

De ambtsketen wordt al een week vermist, maar de gemeente heeft pas gisteren aangifte gedaan omdat de gemeente midden in een verhuizing zit.

De ketting moet begin vorige week verdwenen zijn. Lenferink had zijn ambtsketen maandagavond na gedane zaken rond 22.00 uur in zijn tijdelijke werkkamer opgeborgen. De volgende avond, toen er een raadsvergadering was, bleek het sieraad verdwenen.

Eerder die dag was de gerestaureerde burgemeesterskamer weer in gebruik genomen. Meubels en verdere inventaris hadden hun plek weer gevonden, maar de ambtsketen is sindsdien spoorloos. Lenferink moet het nu doen met een reserve-exemplaar dat vorig jaar werd vervaardigd. ‘Maar die heeft niet zo’n historische waarde.’

Al eerder kwam een Leidse kopie van pas toen de ambtsketen van buurgemeente Zoeterwoude was gestolen uit de woning van burgemeester Koopmanschap.

In 2004 werd haar Nunspeetse collega Van Hemmen van zijn onderscheidende versierselen beroofd bij een inbraak in het gemeentehuis. Van Hemmen kon slechts gissen naar de beweegredenen van de dieven omdat zijn ketting betrekkelijk waardeloos was.

Dat is die van de gemeente Leiden niet. De ambtsketen is in 1931 vervaardigd door een Leidse zilversmid nadat het vorige exemplaar bij een grote brand in het stadhuis ernstig was beschadigd. Op de schakels zijn gezichtsbepalende elementen van de stad aangebracht en er zijn familiewapens van voorgaande burgemeesters in verwerkt.

De ambtsketen voor burgemeesters is ruim 150 jaar geleden ingevoerd door het kabinet-Thorbecke, bedoeld om de eerste burger te onderscheiden van anderen. De keten moet bij officiƫle gelegenheden gedragen worden en in geval van openbare ordeverstoringen.
Volkskrant