zaterdag 17 mei 2008

Cartoonist: ik ben niet meer veilig

PETER VAN BRUMMELEN

AMSTERDAM - De Amsterdamse cartoonist Gregorius Nekschot voelt zich geïntimideerd door de politie-inval in zijn huis. ''Nu hebben we je!' zeiden ze toen ze hier dinsdagochtend binnenvielen. Terwijl ik me nooit aan justitie heb willen onttrekken.''

De cartoonist - zijn pseudoniem verwijst naar zowel de paus die de inquisitie instelde als een methode waarmee fascisten en communisten tegenstanders uit de weg ruimden - zat dinsdag thuis te werken, toen de bel ging. ''Ongeveer tien man stonden er voor de deur. Twee agenten, de officier en veel technische recherche. Meteen toen ze binnenkwamen, begonnen ze te fotograferen en in mijn spullen te rommelen.''

De cartoonist werd naar het politiebureau in Buitenveldert gebracht, waar hij twee keer werd verhoord. ''Daarna ben ik overgebracht naar een cellencomplex in Zuid-Oost, waar ik tot woensdagmiddag een uur of drie ben vastgehouden. Toen ik thuiskwam, bleken mijn computer, backupschijven, een usb-stick en mijn mobiele telefoon in beslag te zijn genomen. Allemaal spullen die ik nodig heb om te kunnen werken.''

De cartoonist zegt zich in zijn werk te richten tegen alle vormen van totalitarisme, religieus én politiek. ''Dat ik zoveel cartoons aan de islam wijd, komt doordat uit die hoek de laatste tijd wel heel veel stof wordt aangedragen. Ik reageer op wat om me heen gebeurt,'' zei hij twee jaar geleden in deze krant bij het verschijnen van zijn boek Misselijke grappen.

Min of meer tot zijn verbazing heeft dat boek niet heel veel losgemaakt. En dat terwijl de cartoons toch heel wat verder gingen dan de bekende Deense cartoons. ''Dat is ook wat die agenten dinsdagochtend tegen me zeiden: 'Wat jij maakt, is veel erger dan wat ze in Denemarken deden. Besef je wel wat het betekent als jouw identiteit bekend is?' Waarop ik zei: dan laadt u wel een heel zware verantwoordelijkheid op uw schouders.''

De cartoonist zegt zich na de inval onveilig te voelen. ''Ik heb me nooit willen onttrekken aan justitie. Op mijn website is zelfs een directe link naar het Meldpunt Discriminatie. Maar ik ben wel altijd heel voorzichtig geweest met mijn identiteit. Dat pseudoniem gebruik ik niet voor niets. Het is geen flauwekul wat ik maak, ik weet wat de consequenties kunnen zijn. Daarom ben ik ook heel bang voor een veroordeling. Stel dat ik de gevangenis in ga. Als maker van die cartoons ben ik er mijn leven niet zeker.''

© Het Parool, 16-05-2008, 11:50 uur
Het is duidelijk dat met dit gereformeerde kabinet de vrijheid van meningsuiting niet meer bestaat en de inquisitie herboren is!

Geen opmerkingen: