woensdag 26 maart 2008

Clinton geeft fout over Bosnië-bezoek toe

Gepubliceerd: 25 maart 2008 21:49 | Gewijzigd: 26 maart 2008 12:40
AP
Washington, 26 maart. Senator Hillary Clinton heeft gisteren gezegd dat ze zich „versprak" toen ze vertelde dat zij en haar dochter Chelsea in maart 1996 „onder scherpschuttersvuur" landden in Bosnië en moesten „rennen naar onze wagens".


Bij verschillende campagnebijeenkomsten vertelde de Democrate de afgelopen weken over haar bezoek aan de Bosnische stad Tuzla. Ze voerde het aan als bewijs voor haar claim dat ze dankzij haar buitenlandse ervaring als first lady een meer geschikte presidentskandidaat is dan haar rivaal Barack Obama.

De komiek Sinbad, die destijds samen met Clinton en zangeres Sheryl Crow, de Amerikaanse manschappen in Bosnië bezocht, liet eerder al weten zich niet te kunnen herinneren dat er sprake was van een dreigende situatie. En maandag diepte de tv-zender CBS de archiefbeelden op van Clintons bezoek: Ze loopt daarbij rustig uit het vliegtuig, zwaait naar de aanwezigen, schudt hoogwaardigheidsbekleders de hand en luistert op de landingsbaan aandachtig naar het gedicht dat een achtjarig Bosnisch meisje opdraagt.

„Ik heb me vergist, ik ben menselijk, hetgeen voor sommige mensen een opluchting zal zijn”, zei Clinton gisteren tegen een lokale radiozender in Pennsylvania, waar op 22 april de eerstvolgende voorverkiezingen zijn. „Ik heb hierover geschreven in mijn boek en er over gesproken tijdens vele gelegenheden en vorige week, weet je, heb ik me voor het eerst in 12 jaar of zo versproken.”

Ze weet haar fout aan de „heel erg lange campagne”. En later op de dag zei ze tijdens een persconferentie: „Ik spreek elke week een miljoen woorden uit. Er is veel ruimte voor fouten als je zoveel praat als ik.” Medewerkers van Obama verspreidden gisteren echter meteen een opsomming van vier eerdere gelegenheden waarbij Clinton deze versie van haar bezoek aan Tuzla verkondigde.
NRC

Geen opmerkingen: